Lördagen den 25 maj 1968 skrevs ett intressant politiskt budskap på fasaden av Stockholms universitets studentkårs kårhus i Stockholm. Buskapet var skrivet i rött och löd:

DET ÄR RÄTT ATT GÖRA UPPROR

Kårhuset var ockuperat och budskapet genljöd i pressen de närmaste dagarna. Budskapet är naturligtvis väldigt mycket 68, men idén att sprida budskap på fasader har inte försvunnit. Nästan exakt 40 år senare, tisdagen den 3 juni 2008, skrevs ett nytt budskap på fasaden av Malmö nations lokaler i Lund. Texten löd:

GLAD SOMMAR

Budskapen 1968 har fått mycket mediautrymme nu 40 år senare. Men hur mycket jag än försöker har jag otroligt svårt att ta till mig varför händelserna 1968 var så ”enormt viktiga”. Budskapet på SUS kårhus går mig förbi. Klottraren på Malmö nation kanske inte förändrar världen, men hans budskap går fram. Jag tycker synd om Malmö nation, men jag blir ändå lite gladare av budskapet som möter mig varje gång jag cyklar upp för Östra Vallgatan.

Glad sommar till er alla!

Om man nu skulle vara intresserad av kårhusockupationen rekomenderas följande avsnitt av P3 Dokumentär.

