Ja, jag får väl återkomma till ämnet igen. Ranking av högskolor och lärosäten är ju på tapeten så fort det kommer en ny lista. Särskillt medialt blir det ju när det är en inhemsk lista så att alla småhögskolor får vara med. Då är det kanske inte så konstigt att något så perifert som Sydsvenska handelskammarens rankinglista väcker uppståndelse i Örebro, Karlskrona, Östersund, Uppsala och många andra ställen.

Jag skrev ett inlägg om detta i juni som fortfarande känns relevant. Dessutom har en god vän till mig gjort ett mycket bra inlägg nyligen.

Man kan få en rankinglista att visa vad som helst. Inte så konstigt kanske, det är ju bara statistik. Även om jag känner mig mycket kritisk till hela konceptet så finns det de som tänker åt rätt håll. Urank kom nyligen med sin egen ranking. Lovvärt är att Urank uttryckligen talar om problemen med rankinglistor, och gör en god analys av var felen ligger. Nu när HSV ska göra en svensk standardranking är det nog på sin plats att vara självkritisk.

