Debatten om Lunds universitets nya rektors eventuella aversioner mot vetenskap går vidare. Jag har nog gjort klart vid det här laget att jag tycker diskussionen är irrelevant och dum. Men nu börjar diskussionen gå över på ett mer allmänt plan om relationen mellan religion och vetenskap, och det tycker jag är betydligt mer tilltalande.

En auktoritet på området, biskopen i Lund Antje Jackelén, skriver idag i Sydsvenskan om detta. Och hon slår huvudet på spiken!

Det är farligt att odla myten om konflikten därför att det spelar extremism och fundamentalism i händerna. En Richard Dawkins som företräder en aggressiv ateism och amerikanska företrädare för kreationism eller intelligent design går i själva verket varandras ärenden. Hur enkelt är det inte för kreationisterna att säga: Titta, hur hemsk man blir om man tror på Darwin! Hur enkelt är det inte för Dawkins att säga: Titta, hur vetenskapsfientliga de kristna är. Båda har lika fel. (…)

I denna värld är två saker förlegade: Att odla den falska myten om en evig konflikt mellan tro och vetenskap – och att odla myten om att religion från början till slut är en privatsak.

Just det. Det var ju precis det jag ville säga, om jag hade funnit orden. Tack Antje!

