Rådet för konkurrenskraft sammanträdde idag i Bryssel. Och när man hade förhandlat hela kvällen stod det klart att sju stora länder stödjer att ESS ska byggas i Lund. Därmed är saken så gott som klar. ESS kommer att byggas i Lund. Spanien och Ungern har inte en chans. Lund och Sverige får en av världens största forskningsanläggningar.

European Spallation Source kostar ofantliga mängder pengar att bygga. Beräkningarna ligger på c:a 13 miljarder kronor för att bygga, 1 miljard årligen för att driva och ytterligare c:a 2 miljarder fonderade kronor för att riva anläggningen i framtiden. Detta gör ESS till en investering som ekonomiskt ligger i klass med mastodontprojekt som Öresundsbron (20 miljarder).

ESS kommer troligen att göra en enorm påverkan på Lund. Kanske inte i första hand för de tillresta forskarna, eller för vetenskapen. Utan för att detta verkligen sätter Lund på kartan.

Det finns säkert tusen saker att skriva om ESS, men det tänker jag inte göra mitt i natten.

Spontant fråggar jag mig ändå: Vem är den största vinnaren? Det är nog inte vetenskapen, eller Lund. Den som har vunnit mest idag måste ändå vara Lars Leijonborg. Det kan inte vara många saker som gör en forskningsminister värd att komma ihåg; men, vilket jag tyvärr måste medge, att förhandla hem Sveriges största forskningssatsning någonsin måste vara en av de sakerna.

Grattis Lund! Grattis Lunds universitet! Grattis ESSS! Grattis vetenskapen, forskarna och studenterna!

